Czy przedsprzedaż w ogóle ma sens? W kilku przypadkach na pewno. Jednak niewątpliwie nie zawsze. Upewnij się, że będziesz mieć egzemplarze przedpremierowo, a w przypadku e-booka, że będzie po składzie i gotowy do sprzedaży. Przedsprzedaż przede wszystkim pokazuje, jakie jest zainteresowanie książką, dzięki temu można lepiej zaplanować ilość druku (czasami), albo zmienić strategię promocyjną.
Jeśli jednak zdecydujesz się na przedsprzedaż dobrze ją zaplanuj! Spróbuję Ci w tym pomóc!
Ustal datę rozpoczęcia sprzedaży!
Wybierz taką datę rozpoczęcia przedsprzedaży, żeby mieć wystarczającą ilość czasu na promocję, a przede wszystkim na zbudowanie napięcia wokół książki. Zwykle przedsprzedaż trwa kilka tygodni (a czasami nawet miesięcy, jeśli np. to sposób zbierania funduszy), ale pamiętaj, że to czas wzmożonej promocji, więc nie przeceń swoich możliwości! Jeśli jesteś w stanie zaplanować tylko tydzień intensywnych działań promocyjnych to niech tyle trwa przedsprzedaż.
Co zyskają klienci w przedsprzedaży?
Jeśli ktoś zaufa Ci w przedsprzedaży to dobrze byłoby zaoferować mu jakieś dodatkowe korzyści albo bonusy. W końcu zaufał Ci w ciemno, a często płaci i na produkt musi jeszcze poczekać. Czasami wystarczy limitowana edycja, dodatki, dedykacja (choć ja uważam, że dedykacja powinna być normą u selfpublisherów), dostęp do jakichś dodatkowych materiałów albo nagrań.
Takie korzyści zachęcą czytelników do zakupu przed oficjalną premierą.
Stwórz atrakcyjną stronę przedsprzedażową
Niech na Twojej stronie lub landing page znajdą się wszystkie informacje o książce, opis wydawniczy, okładka, może nawet fragmenty tekstu lub cytaty. Pamiętaj o możliwości zakupu w przedsprzedaży. Najważniejsze, żeby strona była przejrzysta, ale też łatwa w obsłudze, intuicyjna i zachęcająca do zrobienia zakupów u Ciebie.
Działaj w mediach społecznościowych
Facebook, Instagram, Twitter, ale także TikTok i LinkedIn to świetne miejsca, aby promować przedsprzedaż. Publikuj regularnie posty, filmy, zdjęcia i grafiki, które zachęcą czytelników do zakupu jeszcze przed premierą. Szukaj odpowiednich hashtagów, a także angażuj się w interakcję z czytelnikami.
Współpracuj z innymi
Jedną z możliwości jest współpraca z blogerami i influencerami. Naprawdę wystarczy zapytać! Najgorsze, co może Cię spotkać to odmowa, w dodatku raczej nie prosto w oczy. Najłatwiej skontaktować się z nimi przez ich socjale, albo w dedykowanych grupach na FB. Możesz poprosić o recenzje na IG, FB, wpis na blogu, relację na Ig lub Youtube. To pomoże Ci przyciągnąć czytelników.
Konkursy i promocje
Z konkursami nie jest najłatwiej, jeśli masz niewielkie grono odbiorców, ale wszystko można przemyśleć i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Jak na przykład konkurs organizowany z jakimś blogerem, wtedy docieracie do większej ilości osób. Może konkurs w przedsprzedaży z możliwością wygrania Twojej książki? Pamiętaj, że konkursy można promować na różnych stronach – wykorzystaj to!
Nawiązuj relacje
Komunikacja z czytelnikami jest niezwykle ważna. Mam tu na myśli zarówno wiadomości prywatne, jak i odpowiadanie na komentarze czy opinie. Angażuj się w rozmowy, spróbuj zbudować relację, dzięki temu zachęcisz do zakupów.
Śledź wyniki
Już podczas przedsprzedaży należy śledzić i analizować jej wyniki. Ważna jest nie tylko liczba zamówień, opinie czytelników, działania w mediach społecznościowych, dopiero to wszystko razem da prawdziwy obraz sukcesu… lub porażki. Analizuj je wnikliwie i reaguj jeśli coś nie działa, albo jeśli jakiś kanał działa właśnie bardzo dobrze!
Niech będzie głośno!
Przedsprzedaż to najlepszy czas by działania promocyjne rozkręcić jak najbardziej. Im więcej się dzieje, tym większa szansa na przyciągnięcie pierwszych czytelników. Zacznij działać jak najwcześniej, wybierz wiele miejsc w sieci na promocję, a pierwszym odbiorcom zaproponuj korzyści, jakich nie otrzymają klienci w późniejszym terminie.
Po więcej wskazówek (dotyczących przedsprzedaży i nie tylko) zapraszam Cię do mojego e-booka.